Talleres
POR TÉCNICAS
+
Técnicas Históricas
Célica Veliz + Marjolaine Vuarnesson + Francesca Marra
A tener en cuenta:
+ El idioma del título indica el idioma del taller.
+ Para hacer talleres hay que ser participante del festival, regístrate aquí.
Colodión Humedo
T30
Colodión Húmedo al Alcance de la Mano
4 Horas
JUEVES - MAÑANA
La técnica de colodión húmedo es un proceso de toma fotográfica inventada en 1851. Con este método podemos hacer tomas sobre un vidrio o metal que son cubiertos con una capa de colodión salado para inmediatamente ser sensibilizado con una solución de nitrato de plata. Todo el procedimiento, incluyendo la toma, el revelado y fijado debe ser hecho en un lapso de tiempo corto antes de que los componentes se sequen. Los negativos obtenidos en vidrio pueden ser pintados de negro para crear un positivo (ambrotipo) o se pueden utilizar otras fórmulas que nos permitirán realizar copias por contacto en diversas técnicas. Cuando trabajamos en metal obtenemos un positivo llamado ferrotipo (tintype). En este taller veremos la posibilidad de trabajar con cámaras estenopeicas. La idea es ampliar el espectro de cámaras que podamos usar para la técnica. Cualquier cámara en la que podamos abrir el obturador el tiempo que necesitemos, va a a servir.En cuanto a los soportes utilizaremos placa de aluminio.
Cronograma
Historia de la técnica. Principales referentes.
Químicos que componen las soluciones utilizadas y como prepararlos. Normas de seguridad.
Práctica de preparación del colodión, nitrato de plata, revelador y fijador.
Aplicación de colodion sobre el soporte. Baño de nitrato de plata.
Práctica de toma de fotografías con distintas cámaras.
Revelado y fijado. Aplicación de barniz.
Materiales que deben traer los participantes: Delantal (todo esto mancha, que traigan sus peores ropas). Buena onda. Buena actitud. Ganas de divertirse y pasar un rato ameno de aprendizaje. Opcional: Cámaras estenopeicas que puedan ser humedecidas sin romperse (de lata están muy bien), solo si conocen el número F de la cámara. Cámaras de formato medio de segunda mano (se pueden manchar con los químicos). Cada cámara debe poder alojar una placa de 6x6 cm. sin que la misma se caiga. Elementos y vestuario para las fotografías, si así lo desean.
Papel Salado
T36
Salt Paper Printing Workshop
4 Horas
JUEVES - TARDE
Salt paper printing is one of the earliest photographic printing techniques, invented by William Henry Fox Talbot around 1833. This process involves soaking sheets of paper in a solution of table salt and silver nitrate, which causes the formation of silver chloride, enabling the image to develop.
Outline
Introduction to Salt Paper Printing
Theoretical Part: Solutions Preparation
Practical Part: Exposure, Washing, and Fixing
Washing and Fixing
Final Steps and Review
Participants must bring digital negatives in a4 and a5 format, stamped on glossy acetate (invert the image in BN)
Colodión Humedo
T46
Accesible Wet Plate Collodion
4 Horas
VIERNES - MAÑANA
The wet collodion technique is a photographic process invented in 1851. This method allows us to create images on glass or metal, which are first coated with a layer of salted collodion and then immediately sensitized with a silver nitrate solution. The entire procedure—including exposure, development, and fixing—must be completed in a short time before the components dry out. Glass negatives can be painted black to create a positive image (ambrotype) or used with different formulas to make contact prints using various techniques. When working on metal, the result is a positive image known as a tintype (ferrotype). In this workshop, we will explore the possibility of using pinhole cameras, expanding the range of cameras that can be adapted for the wet collodion process. Any camera that allows us to keep the shutter open for the necessary exposure time can be used. For the image supports, we will work with aluminum plates. This is a 4-hour introductory class to the wet collodion technique.
Outline
History of the technique and key references.
Chemicals used in the process: composition, preparation, and safety guidelines.
Hands-on practice: preparing collodion, silver nitrate, developer, and fixer.
Application of collodion on the support and silver nitrate sensitization.
Photographing with different cameras.
Developing, fixing, and applying varnish to the images.
Materials participants should bring: an apron (everything here stains, so they should wear their worst clothes), good vibes, a positive attitude, and the desire to have fun and enjoy a pleasant learning experience. Optional: pinhole cameras that can be wet without breaking (metal can ones work well), but only if they know the camera’s F-number; second-hand medium format cameras (they may get stained with chemicals), each camera must be able to hold a 6x6 cm plate without it falling out; props and outfits for the photos, if they wish.